En helt ny värld 2009
En man sitter och försöker arbeta med en ny text som chefen precis skickat för revidering – och inte ens kaffet hjälper. En kvinna sitter framför sitt piano utan någon inspiration alls till att lära sig förstå virrvarret av noter framför sig. En kille kliver in på den enorma arena han precis fått tilldelat sig att städa. Just där och då känns livet riktigt tråkigt. Men så kommer de, en efter en, över en bok som får dem att tänka om – tänka nytt. De slutar tänka logiskt och strikt och börjar istället släppa lös krafterna i den högra hjärnhalvan så att kreativitet och lekfullhet får ta sig an deras respektive problem. Och plötsligt känns deras uppgifter inte lika svåra – och snart har ångesten till fullo ersatts av glädje.
Hur tar man sig an ett tråkigt problem? Med hjälp av lite kreativitet kan man komma långt i att förnya sin vardag och lära sig problemlösning som inte bara löser problemet utan också gör det roligt. Genom att använda mer delar av den högra hjärnhalvan kan man också lära sig att se saker ur nya perspektiv och hitta lösningar där man annars bara skulle ha sett nya återvändsgränder.
Sommaren 2009 producerades dessa tre reklamfilmer åt Litteraturhuset, som precis skulle lansera ”En helt ny värld – eller varför framtiden tillhör van Gogh, Goethe och Sokrates” skriven av Daniel H. Pink och om man vill köpa boken går den att finna på bl.a. Bokus och Adlibris, så kika gärna in och öppna hjärnan för roligare stunder!